Monday, August 26, 2013

Kelas 5D


Apa yang anda perhatikan?
1. anda tahu "main point" tetapi tidak tahu menghurai
2. bila menghurai, ayat tidak lengkap.

Bagaimana hendak mengatasi masalah ini? Saya mahu anda memberi cadangan agar saya dapat membantu anda. Kita akan bincang dalam kelas.

7 comments:

  1. kmi mndapti trlalu byk kekeliruan trhadp soaln yg dibrikn. slpas itu, kurang memahami soaln yg dibrikn dn apa yg solan tersebut ingin kmi jwb.

    ReplyDelete
  2. kmi slalu keliru dgn soaln dn kadang2 kami kurang faham maksud sebilangan perkataan yg dibrikn,... ---aini ft adian-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Both Cathrine
      Soalan RC biasanya berulang. Gunakan peluang ini untuk skor markah yang baik. Jika tidak faham sesuatu perkataan, tanya pada guru mata pelajaran segera untuk mengelakkan salah huraian. Jangan sembunyikan kerana malu. Gunakan perbincangan kumpulan, ambil set soalan, dan bincangkan bersama. jawapannyanya nanti boleh dipanjangkan kepada guru.

      Delete
  3. Saya tidak tahu menggunakan ayat yang menarik untuk menghuraikan ayat . Saya tidak focus untuk menghuraikan ayat yang tepat dan logik . Saya sentiasa mengulangi ayat yang sama sahaja dari awal sampai akhir ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kumang
      Memang benar anda sentiasa menggunakan ayat yang sama semasa menghurai. Tidak salah sekiranya ianya bersesuaian dengan "Key Point" anda. Namun begitu, tidak semua akan sesuai. Sebagai cadangan, cuba buat peta minda bagi setiap topik ulangkaji anda. Gunakan pelbagai warna untuk lebih baik. Jumpa guru secara personal atau kumpulan kecil untuk perbincangan selanjutnya.

      Delete
  4. Saya tidak tahu menggunakan ayat yang menarik untuk menghuraikan ayat . Saya tidak ada mempunyai idea yang banyak untuk membuat huraian. bagaimanakah saya hendak menyelesaikan masalah saya ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iven
      Sebelum menghurai sesuatu ayat, anda perlu tahu "key point" untuk soalan terlebih dahulu. Buat latihan ringkas "close and remember" dan peta minda. Jumpa guru secara sendirian atau kumpulan kecil untuk perbincangan bagaimana untuk membuat "close and remember" dan peta minda yang berkesan untuk peperiksaan.

      Delete